Wybieram odpowiedni rodzaj gliny w zależności do jakiej pracy chcę przystąpić. W mojej pracowni używam gliny do pracy na kole garncarskim (naczynia), do formowania ręcznego ( rzeźby , obrazy, misy, donice itp.) a do tworzenia twardych form używam gliny szamotowej Modelowanie w glinie |
Po wykonaniu tegoż dzieła pozostawiam go do wyschnięcia. Proces suszenia uzależniony jest od rodzaju gliny z jakiej został wykonany i grubości danego przedmiotu. Małe przedmioty o cienkich ściankach schną szybciej i są mniej narażone na pęknięcia podczas odparowywania wody z gliny. Duże i grube przedmioty muszą schnąć znacznie dłużej. Szybkość suszenia uzależniona jest też od temperatury otoczenia. W letni, ciepły i wietrzny dzień wyroby schną w ciągu jednego dnia a w deszczową chłodną porę ten proces może nawet wydłużyć się do paru do kilkunastu dni. Wyschnięte wyroby |
Po całkowitym wyschnięciu prace wypalam w piecu w temperaturze 710°C- 850°C na tzw. biskwit. Temperatura jaką dobieramy Wypalone wyroby |
Następną czynnością jest szkliwienie wypalonych na biskwit prac. Szkliwa sproszkowane rozrabiam z wodą w ściśle określonych proporcjach. Jest kilka technik szkliwienia: szkliwienie przez zanurzanie, szkliwienie przez polewanie, szkliwienie przez malowanie pędzlem, szkliwienie przez natrysk. Prace wyszkliwione też muszą wyschnąć przed wypalaniem ( około 24h ). Szkliwa dobieramy odpowiednio do każdego rodzaju gliny. To jest kwestia wypracowania sobie techniki i mozolnych prób. Szkliwa też muszą być odpowiednio dobrane do siebie. Podam taki przykład: spływanie szkliw można regulować wysokością temperatury i czasem przetrzymywania w temperaturze maksymalnej. Przy szkliwieniu przez zanurzenie trzeba przedmiot wyjęty ze szkliwa trzymać do góry nogami, wtedy szkliwo zgromadzi się na górze przedmiotu i przy wypalaniu wróci jakby na swoje miejsce. Zbyt grube szkliwienie również może być powodem spływania. Szkliwienie to bardzo skomplikowany proces i wymaga od twórcy ogromnej cierpliwości i determinacj. Wyszkliwione wyroby |
Szkliwione i wyschnięte prace wkładam do pieca i wypalam (jak to się mówi w żargonie ceramików " na ostro").Temperatura wypału jest również uzależniona od rodzaju gliny z jakiej zrobione zostały wyroby i zastosowanego szkliwa - ja stosuję temperaturę od 1020°C do 1260°C. Cały wypał i czas oczekiwania jest zbliżony do wypału na biskwit - czyli znowu długie chwile przepojone ciekawością... co tam w piecu piszczy, bo naczynia podczas studzenia w zamkniętym piecu wydają piski zbliżone odgłosem do małych kurczątek wykluwających się z jajek. Gotowe produkty |
Proces produkcji
Pracownia
AUTORSKA PRACOWNIA CERAMIKI
IVON-ART-CERAMIC
IWONA KAWA-SŁOMSKA
AUTORSKA PRACOWNIA CERAMIKI
IVON ART CERAMIC
ivon.art.ceramic@gmail.com tel. 604 631 648
Copyright © ivon-art-ceramic.pl
Design by Wojtar